maanantai 13. toukokuuta 2019

Everyday Life

Nyt kun olen viettänyt täälläpäin jo viikon verran, tuntuu sopivalta hetkeltä tarkastella vähän tavallista arkea, jota olen täällä elellyt. Olen itse vähän yllättynyt siitä, miten hyvin elo on lähtenyt täällä sujumaan ja miten vähän eroavaisuuksia olen ylipäänsä löytänyt verrattuna elämään Suomessa. Ainakin seuraavia ilahduttavia samankaltaisuuksia olen ehtinyt havaita:


  • Small talk -kulttuuri on vähän samantyyppistä kuin Suomessa: bussissa ei välttämättä jutella vieruskaverille, mutta joissakin tilanteissa voidaan hyvin alkaa puhua tuntemattoman kanssa. Esimerkiksi kun kerran sähläsin itsepalvelukassalla ja pahoittelin asiaa seuraavana jonossa olevalle rouvalle, alkoi hän juttelemaan niitä näitä (varmaan etten hätäilisi enempää). Kuten sanoin aiemminkin, ihmiset ovat todella mukavia.
  • Kotimaisuus on paljon esillä! Jos tuote on skotlantilaista, se kyllä kerrotaan reippaasti tuotteen nimessä. (Tässä samalla käy varmaan ilmi, että mielestäni yksi parhaista ikkunoista elämänmenoon ulkomailla on ruokakaupan tarjonnan tarkastelu. Vakoilisin mielelläni myös ihmisten ostoksia, mutten vielä osaa tehdä sitä huomaamattomasti.)
  • Urheilu on kova juttu. Täällä tosin jalkapallo on se kovin, kun taas meillä se on jääkiekko.

Toki myös eroavaisuuksia on tullut eteen. Mainittakoon näistä vaikkapa vasemmanpuoleinen liikenne, joka on aika ilmiselvä ero Suomeen. Mutta autoliikenne on itse asiassa vielä aika selkeää verrattuna kevyeen liikenteeseen, sillä en vieläkään tiedä, kummassa reunassa täällä kuuluisi kävellä jalankulkijana: olen kokeillut kumpaakin reunaa, mutta aina joudun väistämään jotakuta. Niinpä olen tullut siihen tulokseen, että väistelen sujuvasti kaikkia. Siihenkin suhtaudutaan täällä aika rennosti, eli kukaan ei tuijota vihaisesti, vaikka kävelisit "väärässä reunassa".

Aberdeen Beach vähän myrskyisempänä päivänä.
Paikallinen luonto ansaitsee vielä erityismaininnan, sillä "nature is my thing", kuten olen täällä monille sanonut. En ole vielä päässyt tutustumaan kunnon skotlantilaiseen metsään tai erämaahan, mutta olen kierrellyt kaupungin läheisyydessä sijaitsevissa luontokohteissa ja se, että niitä tosiaan kaupungin vierestä löytyy, muistuttaa mielestäni aika paljon kotimaata. Olen käynyt kävelemässä esimerkiksi Aberdeen Beachilla ja Donmouthin luonnonsuojelualueella, joissa voi bongata esimerkiksi lintuja, hylkeitä ja pyöriäisiä (tosin itse olen onnistunut bongaamaan vasta lokkeja). Biitsi on todella pitkä ja jatkuu pohjois- ja eteläsuuntaan rannikkoa seurailevina Coastal Path -reitteinä. Innostuin jo suunnittelemaan pidempää vaellusta erääseen rannikkokylään, katsotaan miten sitä kerkeää tässä tulevina vapaapäivinä.

Ylipäänsä arkielämä siis pyörii täällä monilta osin samankaltaisena kuin Suomessa ja olenkin saanut nauttia aika pehmeästä laskusta vaihtojaksoon. Tänään illalla lähdenkin sitten ensimmäiseen työvuoroon, jota odotan suurella mielenkiinnolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti